- Dlaczego przepisy dotyczące rodzaju płynów, które można zabierać na pokład samolotu, cały czas się zmieniają?
Regulacja ograniczająca ilość płynów, aerozoli i żeli w bagażu podręcznym do pojemników o pojemności nie większej niż 100 mililitrów stopniowo jest wycofywana w miarę wdrażania skanerów tomografii komputerowej (CT) na lotniskach. Wysokiej rozdzielczości obrazy 3D produkowane przez te skanery pozwalają operatorom dokładniej ocenić zawartość torby, a lotniska stopniowo zwiększają limit płynów w bagażu podręcznym do nawet dwóch litrów, niestety jeszcze nie w Polsce. - Co oznacza dźwięk przypominający szczekanie psa, gdy samolot pasażerski Airbusa jest uruchamiany?
Hałas, opisywany jako szlifowanie lub wiercenie, jest zwykle słyszalny w niektórych samolotach Airbusa podczas odpychania od terminala i w początkowych etapach startu. Ten dźwięk jest spowodowany pompą hydrauliczną znaną jako Power Transfer Unit (PTU). PTU utrzymuje ciśnienie w układach hydraulicznych samolotu. Gdy ciśnienie spada poniżej określonego poziomu, PTU jest aktywowane. Nie ma się czym martwić, miłego lotu. - Dlaczego skrzydła samolotów mają „winglety”?
Winglety, małe, uniesione końcówki na końcu skrzydeł samolotu, są teraz standardem w dużych samolotach komercyjnych. Na końcu konwencjonalnego płaskiego skrzydła wir powoduje opór, zmniejszając siłę nośną generowaną przez skrzydło. Winglet kompensuje efekt oporu, zmniejszając przepływ powietrza pod wysokim ciśnieniem z dolnej strony skrzydła do powierzchni o niskim ciśnieniu. Winglety zwiększają zasięg samolotu i zmniejszają zużycie paliwa nawet o pięć procent, co jest dużym plusem dla bilansu linii lotniczej. - Dlaczego jedzenie smakuje inaczej w kabinie samolotu?
Suche powietrze w ciśnieniowej kabinie samolotu znieczula nasze receptory węchowe nawet o jedną trzecią, według Lufthansy, co zmienia sposób, w jaki postrzegamy smaki. Słodkie smaki smakują mniej słodko, a jesteśmy bardziej skłonni dodawać soli do posiłku podawanego z wózka. Wino również smakuje inaczej w samolocie, a subtelności giną. Niektórzy pasażerowie uważają, że sok pomidorowy, zbyt słodki i słony na poziomie gruntu, smakuje pysznie owocowo i orzeźwiająco w locie. - Dlaczego już nie mamy lotów naddźwiękowych?
Anglo-francuski Concorde i rosyjski Tu144 były jedynymi naddźwiękowymi samolotami pasażerskimi na świecie. Tu144 wykonał tylko około 50 lotów, podczas gdy Concorde latał na ograniczoną liczbę tras nadwodnych, przewożąc pasażerów gotowych zapłacić ceny pierwszej klasy, aby siedzieć w podstawowym miejscu klasy ekonomicznej i podróżować z fenomenalną prędkością. Kosztowały one także British Airways i Air France znacznie więcej niż przynosiły przychody, a gdy Concorde Air France rozbił się tuż po starcie z Paryża, zabijając wszystkich na pokładzie, ich los został przesądzony. - Dlaczego jedzenie w samolocie powoduje wzdęcia?
Gdy pewne produkty spożywcze trafiają do jelita grubego, zaczyna się fermentacja i twoje wnętrzności zamieniają się w balon wypełniony gazem. Ponadto, ponieważ ciśnienie powietrza w kabinie jest niższe niż na ziemi, gaz w jelitach rozszerza się i szuka naturalnego punktu wyjścia. - Dlaczego mój jet-lag jest gorszy w drodze powrotnej z Europy niż w drodze tam?
Nasz wewnętrzny zegar biologiczny działa według cyklu nieco dłuższego niż 24 godziny. Łatwiej nam zostać kilka godzin dłużej wieczorem niż wstać dwie godziny wcześniej rano. W praktyce tego właśnie doświadczają nasze ciała, kiedy lecimy na zachód. Dlatego teoria mówi, że podróżowanie do Europy i budzenie się oraz zasypianie o późniejszej godzinie przychodzi nam bardziej naturalnie niż wczesne wstawanie, gdy podróżujemy na wschód. - Dlaczego piloci wydają się odporni na jet-lag w porównaniu do pasażerów?
Są profesjonalistami, ale cierpią tak samo jak my wszyscy. Wyobraź sobie pilotów lecących z Sydney do Londynu. Różnica czasu wynosi 10 godzin. Prawdopodobnie spędzą dzień lub dwa w Londynie, podczas których „dostosują się” o około dwie godziny (dostosowanie do jet-lagu to około jedna godzina dziennie), więc będą mieli osiem godzin różnicy, kiedy zaczną wracać do domu. - Dlaczego zawsze wchodzisz na pokład samolotu pasażerskiego od lewej strony?
W początkach lotnictwa samoloty podjeżdżały blisko terminalu, aby załadować i wyładować pasażerów. Ponieważ kapitan siedzi po lewej stronie samolotu, łatwiej mu ocenić odległość skrzydła po tej stronie. Załadunek ładunku, bagażu pasażerów i tankowanie odbywa się po prawej stronie, dlatego drzwi po lewej stronie są bezpieczniejsze dla pasażerów przechodzących między samolotem a terminalem. Gdy mosty lotnicze stały się powszechne, konwencja wchodzenia przez drzwi po lewej stronie została utrwalona. - Dlaczego nie mogę zabrać kokosa na pokład samolotu pasażerskiego?
Kokosy są jednym z przedmiotów wymienionych w Rejestrze Niebezpiecznych Towarów Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego. Problemem jest kora, suszone włókno kokosowe, które jest łatwopalne. Ale zakaz dotyczy ogólnie kokosów, z wyjątkiem opakowanych produktów kokosowych dostępnych w sprzedaży detalicznej. W Indiach, gdzie pasażerowie czasami przewożą kokosy, jako jedzenie lub przedmiot święty, personel kontroli bezpieczeństwa może wymagać, aby kokos został rozbity, zanim będzie mógł być przewożony na pokładzie. Nigdy nie było przypadku pożaru na pokładzie samolotu spowodowanego płonącym kokosem, ale lepiej dmuchać na zimne. - Jak duży samolot pasażerski może kontynuować lot na jednym silniku?
Każdy silnik musi rozwijać wystarczającą siłę ciągu, aby samolot mógł bezpiecznie działać tylko na tym silniku. Bez tego dowodu samolot nie może być certyfikowany do przewozu pasażerów. Samoloty z dwoma silnikami mają certyfikat ETOPS (Extended Twin-Engine Operations), który określa maksymalny czas, w którym dany typ samolotu jest certyfikowany do kontynuowania lotu z wyłączonym jednym silnikiem. Airbus A350XWB ma certyfikat ETOPS 370 minut, co oznacza, że może operować na 1 silniku i dolecieć do dowolnego lotniska maksymalnie w czasie 370 minut lotu. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą - Kiedy naprawdę powinienem zacząć się martwić podczas lotu?
Opadające maski tlenowe mogą oznaczać utratę ciśnienia w kabinie lub wyciek. Prawdopodobnie pilot zniży się na niższą wysokość, gdzie dostępne jest więcej tlenu. Turbulencje mogą potrząsnąć tobą jak shakerem, dlatego warto traktować poważnie ostrzeżenia o zapięciu pasów. Jeśli główny steward przechodzi korytarzem, nerwowo spoglądając przez okna, może to być reakcja na prośbę z kokpitu o sprawdzenie silnika. Silnik w płomieniach? Spektakularne, zwłaszcza w nocy, ale to nie jest naprawdę problem, chyba że to jedyny pracujący silnik, wtedy to duży problem. Zachowaj spokój, statystycznie samolot jest bezpieczniejszy niż samochód. - Dlaczego w toaletach samolotów wciąż są popielniczki?
Choć wydaje się to dziwne, wynika to z zrozumienia ludzkich słabości. Jeśli pasażer zapali, ignorując znak obok popielniczki i czujnik dymu w łazience, lepiej, aby złamał zasady i zgasił papierosa w popielniczce, niż wrzucił dopalający się papieros do kosza na śmieci.